יום שלישי, 31 במרץ 2015

מקרוב ומרחוק, מאחד ומייחד - הצגת המודל בכנס השנת ע"ש ברנקו וייס"הוראה משמעותית ומשמעות ההוראה - פיתוח מקצועי של מורים"

את המודל של פיתוח מקצועי לקהילת רכזי התקשוב הארצי הצגנו בכנס.
היות והמצגת שליוותה את ההיצג מכילה מעט מאד טקסט, רצ"ב תמליל ההיצג

שלום לכולם
שמי סיגלית ורדי ואני מדריכה ארצית לתקשוב במרכזי פסג"ה זו השנה השלישית. במסגרת תפקידי אני אחראית על הפיתוח המקצועי של רכזי התקשוב במרכזי הפסג"ה בכל הארץ. 

במהלך שלוש השנים זיהיתי צורך להפיכת הרכזים ברחבי הארץ לקהילה מקצועית לומדת. חלק מהמאפיינים של קהילות מקצועיות הם: השתתפות מרצון, חופש ביטוי לחברי הקהילה ויצירת הזדמנויות ללמידה ועבודה משותפת מתוך מטרה לשפר היבטים שונים בתחום המקצועי. כדי להשיג מטרות אלו ולגבש קהילה מקצועית, נבנה מודל מורכב לפיתוח מקצועי ויצירת תשתית לקהילה שאותו אציג בזמן שעומד לרשותי. "מפת הנעצים" מציגה חלקים שונים של המודל עליהם ארחיב בהמשך.

תחילה, על מנת להבין מה עמד בפנינו, נערוך בעזרתכם הדגמה קלה.

אנחנו כאן כ- 50 אנשים בחדר אחד. המשימה שלנו היא ליצור יחד קהילה מקצועית. לקהילה שפה משותפת, משימות דומות, מנגנונים ודפוסי פעולה שיסייעו לה להצעיד את תהליכי הפיתוח המקצועי במרכזי פסג"ה בשלושה תחומים מרכזיים: 
  1. שילוב של אמצעים דיגיטליים ומתודות הוראה המותאמות למאה ה- 21 בתהליכי פיתוח מקצועי
  2. שילוב תהליכי למידה מרחוק סינכרוניים וא- סינכרוניים בתהליכי הפיתוח המקצועי
  3. הובלת תהליכים חדשניים בשילוב טכנולוגיות במרכזי הפסג"ה 
היות ואנחנו כאן בחדר אחד, אם נרצה לייצר את התשתית לקהילה, נוכל לבצע כמה תרגילי היכרות, לקיים מעגלי שיח, נוכל לברר יחסית בקלות מהם הצרכים המשותפים שלנו כדי שאכן כל אחד ירצה להשתתף מרצון, נוכל לפתוח יומנים לקביעת שגרות ארגוניות ומפגשים נוספים ועוד....

אך באנו כאן ללמוד על קהילת רכזי התקשוב הארצית של מרכזי פסג"ה שאינם נוכחים כאן. זה הזמן לפעול. הנכם מוזמנים לשלוף את כרטיס הביקור ואת הסמניה שקיבלתם בכניסה לחדר. כרטיס הביקור של כל אחד מכם מכיל חלק מנתוני הרקע של אחד מרכזי התקשוב בארץ. על הסמניה מופיע קוד אשר יוביל אתכם לבלוג הפיתוח המקצועי שבו תוכלו לקרוא ברחבה על המודל ועל נושאים נוספים בהם ניגע בהמשך ו/או קשורים לשילוב התקשוב בפיתוח המקצועי ומוזכרים בקצרה בהמשך ההיצג. זו גם ההזדמנות להציג את צוות החלוץ שלנו – מדריכות מחוזיות שמובילות את התקשוב במרכזי פסג"ה במחוזות. יחד, אנחנו נשאל אתכם מספר שאלות. אתם תנסו לענות עליהן בעזרת הנתונים שבכרטיס שנמצא בידיכם. אנא הצביעו (או הרימו את הסמניה שקיבלתם) כאשר התשובה לשאלה מתאימה לנתונים המופיעים בכרטיס שבידכם.

***בכניסה לאולם ההיצג, חלוקו למשתתפים "כרטיסי ביקור" כאשר על כל אחד מהם מופיעים פרטי רקע של אחד מרכזי התקשוב בארץ (ללא פרטים מזהים) וסמניה. בעזרת סדרת שאלות קצרה שהפעילה את המשתתפים, הדגמנו את מורכבות הקהילה שהובילה ליצירת מערך הפיתוח המקצועי הייחודי המשלב למידה מקרוב ולמידה מרחוק, נושאים משותפים ונושאים ייחודיים.

השאלות:

  • המדריכה הארצית ומפקחות הפיתוח המקצועי מעוניינות להיפגש עם רכזי התקשוב של כל אחד מהמחוזות לשיחה משותפת שתתקיים באחד ממרכזי פסג"ה במחוז במסגרת שעות עבודתם במרכז הפסג"ה.
    • ירימו יד כל אלו שבמחוז צפון / דרום / תל אביב/ ירושלים ומנחי / חיפה / מרכז
    • מי יכול להשתתף ביום א' בשעות הבוקר (עד השעה 12.00) / בשעות אחה"צ? ביום ב' בוקר / צהרים? ביום ג' בוקר / צהריים? ביום ד' בוקר /צהריים? ביום ה' בוקר / צהריים
  • לאור האילוצים של חופשות החגים והמועדים במגזר אליו אתם משתייכים, האם תוכל/י להשתתף בכנס רכזים ארצי ב- 2.4 (ערב פסח)? בלג בעומר? בתחילת יולי? להשתתף בכנס הכולל לינה?
  • עלינו לארגן מסגרת פיתוח מקצועי לרכזי תקשוב במרכזי הפסג"ה ולהתאים את הקורס לאופק / עוז לתמורה ולדרגות.
  • מי בדרגות 7 – 9 ? (לכם נצטרך לארגן מפגשים על פני שנתיים של 75 שעות בשיתוף עם גוף אקדמי)
    • מי בדרגה עד 6 (לכם נצטרך להבנות מסגרת מפגשים של 30 שעות)
    • מי לא באחת הרפורמות.
  • חלק מתפקידך כרכז תקשוב במרכז פסג"ה הוא לסייע בידי עובדי ההוראה להשיג את התפוקות הנדרשות במסגרת התכנית הלאומית לתקשוב. על מנת לקבל החלטה האם ובאיזה היקף שעות יש לכלול נושא זה בפיתוח המקצועי של רכזי התקשוב במרכזי פסג"ה נרצה לדעת כמה מכם ממלאים תפקיד נוסף בתכנית הלאומית (מדריך אשכול, רכז תקשוב בית ספרי).

לאור מה שחוויתם בפעילות הקצרה שערכנו ולאור התבוננות בנתונים שבשקף ניתן לראות את המורכבות של הקהילה:
  • הקהילה מונה כ-75 רכזים ועוד 8 מובילות (מתוכן 2 רכזות בפועל, 2 סגניות של מרכזי פסג"ה)
  • היקף המשרה של רוב הרכזים לא עולה על שליש משרה רובם עובדים יום אחד (לרוב מפוצל).  והשאלות שעולות - כיצד יוצרים אצלם מחויבות לקהילה ארצית (למצוא את ה"למה" המשותף)? איך למנוע שחיקה? איך ליצור מיתוג וגאוות יחידה? מה יצור זיקה לקהילה הארצית?
  • בכל שנה יש תחלופה של כ- 50% מהרכזים. הסיבות המרכזיות לעזיבתם הן מצד אחד התקדמות בתפקידים או שהם פורשים בשל מורכבות התפקיד ועומס המשימות והאתגר כמובן הוא ליצור מצב של ירידה במגמת תחלופת הרכזים וכן, איך משלימים את הידע לחדשים, מהו הידע המשותף שעליו אין לוותר? איך מחברים אותם לקהילה ארצית?שאלת הזיקה שחוזרת...
  • רוב הרכזים בדרגות 7-9 (פיתוח מקצועי בשילוב אקדמיה) או שאינם ברפורמות ולכן לרוב אינם זקוקים לגמול השתלמות נוסף. לכן הוחלט שלא לקשר בין מסגרות הפיתוח המקצועי לדרגה שלהם אלא למקצועיות שלהם כמומחים לתקשוב בפיתוח המקצועי
  • חלק מהרכזים ממלאים תפקיד נוסף במרכז פסג"ה כמו סגני מנהלים ו/או רכזי הערכה / רכזים פדגוגיים. רבים ממלאים תפקיד בתכנית הלאומית לתקשוב והשאלות –  איך מיצרים בסיס ידע משותף בתחום זה? האם הידע צריך להיות אצל הרכזים בלבד? איך מעבירים את הידע לשאר בעלי התפקידים במרכז הפסג"ה?
  • כשליש מהרכזים שייכים למגזר הערבי / דרוזי המשמעות: ימי חופשה שונים מהימים של המגזר היהודי וקושי מאוד גדול לתאם מועד למפגשים ארציים.
  • ובנוסף לכל המורכבות הזו – הם מפוזרים ברחבי הארץ. (ואם כבר כנס, היכן נקיימו?)
 החכמה שבהובלה - צוות חלוץ

זוכרים את מפת הנעצים? ובכן, הנה השכבה הראשונה של המודל: הנעצים האדומים מסמלים את המחוזות ואת צוות החלוץ.
הצוות נפגש באופן פיסי אחת לחודשיים כ- 4-5 פעמים בשנה ליצירת השפה המשותפת, זיהוי הצרכים במחוזות ובניית כלים ומנגנונים שיתמכו מצד אחד במקצועיות של הרכזים ומצד שני בתשתיות של הקהילה המקצועית. 5 מבין המובילות אחראיות על הובלת קהילות רכזים מחוזיות ובנוסף, לוקחות חלק בהובלה הארצית שמיד תלמדו עליה בעזרת הסרטון (אותו ניתן לראות כאן). 
אנו נצפה כעת בסרטון בן דקה וחצי מציג את קהילת הרכזים הארצית בחלוקה למחוזות ואת הנושאים המרכזיים של הפיתוח המקצועי המשותפים לכולם בחלוקה לשלושה מרכיבים עיקריים: 
  • מקצועיות: נושאים שרכזי התקשוב מובילים במרכזי הפסג"ה שלהם
  • חידוש: בחירה, מתודות, גמישות... מודלינג לתהליכים שהם מובילים- חידוש בתהליך שהם עוברים באופן אישי וחידוש בתהליכים שהם מובילים בעצמם. 
  • הובלה אינטגרטיבית:הנעת אנשים, כישורי הדרכה והתמודדות עם סוגיות מחייהם המקצועיים.
 תשתיות ללמידה (סיכות ירוקות במפת הנעצים)

על מנת ליצור את מערך הקשרים בין האנשים נעשה שימוש במגוון פלטפורמות ללמידה:

מקרוב 
  • מפגשים במחוזות (אישיים וקבוצתיים, ימי למידה מרוכזים)
  • כנס שנתי ארצי
מרחוק:
  • סביבת למידה א-סינכרונית ופורום רכזים ארצי
  • בלוג הפיתוח המקצועי
  • סבבים של מפגשים סינכרוניים ארציים בהובלת צוות החלוץ (תאריכים ונושאים לבחירה). בכל תאריך משתתפות לפחות שתי מובילות להנחיה בקו.
  • מפגשים סינכרוניים שמובלים על ידי רכזים במרכזי פסג"ה ואליהם מוזמנים שאר הרכזים מרחבי הארץ
  • מפגשים סינכרוניים ללמידת עמיתים על ידי המובילות המחוזיות (ולעיתים קרובות בשיתוף עם סיגלית ו/או מובילה ממחוז אחר) עם הקהילות שלהן. בדרך כלל, בכל מפגש כזה הרכזים מקבלים במה לשיתוף ודנים יחד בסוגיות ודילמות מעבודתם. 
  • הקלטות המפגשים (במידה ונעשו בפלטפורמה שמאפשרת הקלטה) מועלות לסביבת הלמידה הארצית
נושאים מרכזיים (נעצים צהובים)


מגוון הנושאים שרכזי התקשוב צריכים לעסוק בהם מאוד נרחב ויש צורך בהעמקה בכל אחד מהנושאים. בנוסף ישנם נושאים ייחודיים למחוזות ולכן נוצר באופן טבעי תהליך של התמחות קהילות מקומיות בתכנים שונים לצד נושאים שבהם עוסקים כל רכזים.
מאחד:
  • חידוש, חדשנות והובלה אינטגרטיבית
  • הגדרת תפקיד, הנעת אנשים, תכניות עבודה ומשימות שוטפות
  • פדגוגיה מיטבית במערכת ניהול למידה (זה הזמן לומר שכל הרכזים מתמודדים השנה עם הטמעת תשתית א-סינכרונית חדשה – moodle) ועקרונות למפגש א-סינכרוני מיטבי
  • למידת עמיתים
מייחד:
  • מיומנויות המאה ה- 21 בפיתוח המקצועי
  • מאפייני הלמידה הדיגיטלית והשפעתה על הפיתוח המקצועי
  • למידה שיתופית וחברתית במרחב מקוון 
  • למידה מקוונת סינכרונית
  • למידה משמעותית בפיתוח המקצועי
  • "כל אחד הוא יחיד ומיוחד" - מומחיות והובלה אישית. והאתגר: כיצד המייחד יהפוך להיות של כולם וכיצד הידע הנצבר במחוזות יונגש לכל הרכזים בארץ. ובמיוחד, כיצד להביאר לידי ביטוי את המומחיות האישית 
מתודות (סיכות עגולות בצבע בורדו)

  • חקירה והבניית ידע חדש (לדוגמה במחוז ת"א חוקרים הרכזים את אשכולות מיומנויות המאה ה- 21 במטרה לייצר ידע חדש שיבוא לידי ביטוי בתהליכי הפיתוח המקצועי במרכזי הפסג"ה שלהם, מתווה לניהול מפגשים סינכרוניים שאותו חוקרים ובונים רכזי התקשוב במחוז הצפון).
  • שילוב של פרקטיקה ותיאוריה (בכל התהליכים)
  • למידת עמיתים סינכרונית וא-סינכרונית (לרוב בנושאים הקשורים למשימות השוטפות ו/או מפגשים לעיסוק בסגוגיות ייחודיות, אך גם שיתוף במומחיות האישית והעברתה לאחרים)
  • חקר הפרקטיקה של שילוב תקשוב ולמידה מקוונת במסגרות פיתוח מקצועי
  • תיעוד והפצה
 סיפורים מאחורי הקלעים
עד עכשיו תיארתי באופן די סכמטי את המודל, קצת את המנגנונים שיצרנו, את הנושאים, את התשתיות... אבל איך גורמים לכך שהכל אכן יעבוד יחד? אין לנו הרבה זמן ולכן אני רוצה לשתף בשלושה סיפורים קצרצרים הקשורים בהפעלת קבוצות אנשים בתשתיות של למידה מקוונת סינכרונית וא- סינכרונית
  • יקומים מקבילים
  • מה, אתם נשואים? (סיפור שאירע באחד המפגשים הסינכרוניים)
  • הערעור שמערער או למצוא את השאלה הנכונה.... (על השאלות שמצליחות להניע אנשים להגיב בפורום על אלו שלא..)
דילמות ושאלות

לא מזמן נחשפתי למודל של KOTER המדבר על הובלת שינוי ומצאתי הקבלה בין שלבי המודל לתהליך הפיתוח המקצועי שהוצג כאן לבין מודל 7 השלבים של יצירת קהילה מקצועית של גו'נסון.

מטרת המודל שהוצג היא לחולל שינוי ממצב נתון שבו יש לנו 75 אנשים הפועלים כל אחד במרכז הפסג"ה שלו ליצירת קהילה ארצית דרך תהליך ייחודי של פיתוח מקצועי.  

לא ארחיב כאן בהקבלות בין המודלים (על כך אכתוב בהמשך בבלוג זה) אך בשניהם השלבים הראשונים עוסקים בהגדרת חזון ומטרות לקהילה / לשינוי, הפיכת המטרות לשפה מקצועית המוכרת ומשותפת לכולם וגיוס קבוצה תומכת ונלהבת להובלת השינוי – ואלו צוות החלוץ שאיתנו כאן. 

ובכל זאת ברצוני להעלות רגע לפני שאנחנו נפרדים עוד מספר דילמות ושאלות שאנו מתמודדים איתם בתהליך שהוצג

שאלות ודילמות על התהליך
  • מקרוב ומרחוק- החיבור בין הפיסי לווירטואלי במינון הנכון
  • עיסוק מתמיד ביצירת שפה משותפת והבניית מגוון כלים פרקטיים
  • איך ניצור שיתוף אמיתי ברמה ארצית בידע והמומחיות שנוצרת בתהליך אצל כל קהילה מקומית (ובהתחבר להרצאתו של ד"ר שמעון אזולאי- איך ניצור את הזיקות?
  • היכן להיות מעורבת אישית ובאיזו רמה והיכן לשחרר
  • מתי להשתתף / להוביל מפגש ומתי להיכנס רק להקלטה – מה ההשלכות האישיות
שאלות על הקהילה
  • איך מייצרים מיתוג, מחויבות וגאוות יחידה לצד ביטוי למומחיות וייחודיות אישית? ושוב בהתחבר לדבריו של שמעון אזולאי, איך לגרום להם שלא להיות שקופים?
  • איך מניעים אנשים לשיתוף ולמחוייבות? (מה הא.מ.י.ל.י. שיוביל למחויבות לקהילה)
  • איך יוצרים את האקלים ברמה ארצית שיאפשר היכרות, הקשבה ויצירת סביבה ואוירה תומכת מתמדת?
  • התמודדות עם התנגדויות גלויות וסמויות
  • היערכות להתמודדות נכונה עעם שלבי התפתחות של קהילה מקצועית (והתשובה היא בעיקר הכלה לצד מתן הזדמנויות ליחידים למצוא את מקומם ותרומתם הייחודית לקהילה)
  • הסיכונים שבהובלת שינויים
שאלות על בשלות התשתיות הטכנולוגיות ללמידה מרחוק ושאלות על בשלות וכשירות של המורים ומורי המורים שאמורים ללמד באמצעות טכנולוגיות אלו בדרכים חדשות ויצירתיות 

ולסיום

יום שישי, 27 במרץ 2015

מקרוב ומרחוק, מאחד ומייחד - מודל משולב לפיתוח מקצועי של קהילת רכזים ארצית

כיצד יוצרים קהילת ידע מקצועית ארצית הפועלת יחד לאורך זמן? איך גורמים להיכרות אישית, ומחויבות לקהילה שרוב חבריה לא נפגשו מעולם או שנפגשו בעבר באקראי? היאך מניעים קבוצה של רכזי תקשוב, בעלי נתוני רקע שונים, המגיעים ממגזרים שונים, עובדים בחלקיות משרה ובעלי דגשים שונים בעשייה היומיומית שלהם, ללמוד יחד, לתרום מזמנם ולקחת חלק בתהליך למידה מורכב הדורש מחויבות אישית ותרומה לקהילה הרחבה?

אתגרים אלו ואחרים עומדים בבסיסו של תהליך למידה הפורץ את מסגרת הזמן, המקום והתוכן שמטרתו ליצור קהילה ארצית של רכזי תקשוב במרכזי פסג"ה הלומדים ופועלים יחד. צוות מדריכות מחוזיות אשר נפגשות מספר פעמים בשנה, מובילות קהילות למידה מקומיות יחד עם המדריכה הארצית במערך של ימי עיון ומפגשי למידה מקרוב ומרחוק בהם מבנים הרכזים ידע פרקטי בתהליכים שיתופיים. בחלקים שונים של מסגרות הלמידה המקומיות "נפתחת הדלת" ללמידה ארצית המתקיימת ברובה במערכות מקוונות סינכרוניות וא-סינכרוניות ובה מוזמנים רכזים מרחבי הארץ להשתתף תוך בחירה במועד ובתוכן. כך נוצר חיבור בין הקהילות המקומיות ונוצרת קהילה ארצית אשר לה שפה משותפת.

מסגרות הלמידה המקומיות מותאמות לצרכים שהוגדרו על ידי חברי הקהילות המחוזיות. בכל מחוז נבחר מוקד להעמקה הקשור לאחד ההיבטים בעשייה של רכזי התקשוב. תהליכי הלמידה המתקיימים במחוזות מוצגים באתר ארצי והתכנים חשופים לכלל הרכזים בארץ. סוגיות משותפות עולות לפורום ארצי לדיון פתוח שמאפשר למידת עמיתים ותרומה הדדית של ידע פרקטי. בכל שנה מתקיים כנס  ובו רכזי התקשוב מכל הארץ נפגשים למגוון סדנאות של למידת עמיתים והצגת תהליכים שמתקיימים במחוזות.

"יקומים מקבילים", "שומעים? לא שומעים?" והרהורים בנוגע לבשלות הטכנולוגיה בתהליכי הוראה ולמידה סינכרונית

הטכנולוגיה מאפשרת היום מגוון דרכים לתקשורת סינכרונית בין אנשים. אפליקציות ותשתיות חינמיות כמו Skipe , Hangout  ועוד, מאפשרות קיום שיחות ועידה בין אנשים בהן ניתן לשוחח, לראות את המשתתפים באמצעות מצלמות אינטרנט, לשתף מסכים לצורך הדגמה, לעבוד יחד על מסמכים וקבצים מכל סוג ועוד.

לרוב, הכלים החינמיים מוגבלים למספר משתתפים קטן (כ- 10 איש) וכן אינם מאפשרים הקלטת המפגשים. עם זאת, אנו רואים שימוש נרחב בכלים אלו לקיום מפגשי עבודה ולמידה של קבוצות משתתפים קטנות כמתן מענה לגישור על מגבלות של זמן ומקום.

לצד הכלים החינמיים קיים מערך שלם של כלים משוכללים בתשלום המאפשרים קיום מפגשים סינכרוניים לקהל משתתפים גדול המונה עשרות ואף מאות משתתפים.  תשתיות אלו כגון Elluminate, Sabba, Webex ועוד מאפשרות גם שמירה של הקלטות המפגש לאורך זמן. כפעולה משלימה, ניתן לערוך הקלטות אלו ולשמרם כסרטונים. דבר המגדיל את הערך המוסף שלהם לקיום תהליכים משמעותיים ארוכי טווח ואף יוצר מאגר שניתן להשתמש בו כבסיס וכמקור מידע בתהליכי למידה אחרים.

משרד החינוך עובד עם מספר זכיינים אשר להם תשתיות ללמידה סינכרונית ואלו מספקים לצד התשתית הטכנולוגית גם תמיכה טכנית וטכנו-פדגוגית ללומדים ולמנחים לקראת מפגשים ובמהלכם.  בשנתיים האחרונות אנו רואים מגמה של עלייה בשימוש בכלים סינכרוניים בתהליכי פיתוח מקצועי במרכזי פסג"ה וכן בתהליכי הוראה ולמידה של מורים עם תלמידיהם בשגרה ובחירום. 

המאמרון - "נפגשים ברשת" מציג שלל דוגמאות לשימוש בכלים סינכרוניים בתהליכי הוראה ולמידה וכולל  גם "טיפים" לגישור על פערים בלמידה סינכרונית.

הכניסה ל"כיתה סינכרונית" מתבצעת באמצעות לחיצה על קישור אשר מוריד אל המחשב האישי רכיב טכנולוגי שמאפשר כניסה ל"כיתה". פעמים רבות נתקלים הלומדים בקשיים של חוסרי יכולת להיכנס לכיתה בגלל חסימות שונות שנובעות מתוכנות שאינן מעודכנות, חומות אש אשר לא מאפשרת הורדת הרכיב הנדרש, רוחב פס שאינו מספק  וסיבות נוספות. במקרים אחרים, מצליחים להיכנס לכיתה אך לא שומעים את המתרחש בה. תקלות במקרופונים ואמצעי קצה גורמות לכך שלעיתים חלק מהמשתתפים לא יכולים להשמיע קולם.

בנוסף, כל אחד יושב במקום אחר ולמעשה אינו בטוח שאכן המשתתפים האחרים הנמצאים יחד איתו בכיתה הסינכרונית יכולים לשמוע אותו. הדבר מוביל לכך שכמעט בכל מפגש סינכרוני נוכל למצוא את המשפטים "שומעים אותי?", "לא שומעים?!" "ועכשיו... שומעים אותי?" חוזרים על עצמם פעמים רבות לאורך המפגש.

לאור מגמת העליה בשימוש בכלים הסינכרוניים, החליטו רכזי התקשוב במרכזי פסג"ה במחוז הצפון להעמיק בלמידת המתודה בעזרת קריאת מאמרים, למידה ממומחים ובעיקר על ידי התנסות אישית בהוראה סינכרונית לצורך הגברת השימוש בכלים אלו במסגרות הפיתוח המקצועי במרכזי הפסג"ה בהם הם עובדים.

במסגרת תהליך הלמידה נקבעו מספר תאריכים בהם נפתחו מספר כיתות סינכרוניות במערכת ה- sabba של מטח. כל אחד מהרכזים שובץ לאחת מהכיתות הסינכרונית. התהליך כלל התנסות אישית בהוראת יחידת לימוד של כ- 45 דקות בתוכן שנבחר על ידי כל אחד מהרכזים. יחידת הלימוד נבנתה עפ"י העקרונות שגובשו יחד בתהליך הלמידה המקדים. המשתתפים במפגש התבקשו להעריך את המפגש על פי עקרונות אלו. רכזי תקשוב משאר מרכזי פסג"ה בארץ הוזמנו לקחת חלק כלומדים במפגשים אלו ואף הוזמנו להעריך את מנחה המפגש עפ"י אותם מרכיבים (להלן קישור לטופס התצפית).

למרות שאני משתשמת "כבדה" במערכות סינכרוניות שונות במסגרת עבודתי כמדריכה ארצית, נתקלתי לראשונה בתופעה הנקראת "יקומים מקבילים". היה זה באחד מהמפגשים הסינכרוניים של רכזי הצפון. כאשר נכנסתי לכיתה הסינכרונית, לא מצאתי שם את המנחה אך מצאתי שם אחד מהלומדים. מתברר כי נכנסנו לכיתה שלמעשה אינה קיימת והשיעור עצמו התנהל במקום אחר. רק לאחר מספר כניסות ויציאות (דרך אותו קישור) הצלחתי להצטרף לכיתת הלימוד שבה שהו שאר חברי הקבוצה ולקחת חלק בשיעור עצמו.

הסרטון המשעשע הבא מדמה לקט של תקלות אפשריות והתנהגויות אופייניות של משתתפים במפגשים סינכרוניים. 
עם זאת, ברוב המקרים המפגשים מתקיימים ללא תקלה ומאפשרים חווית למידה הפורצת את גבולות המקום והזמן תוך הזדמנות לקיום תהליך למידה משמעותי המנצל את יתרונות הטכנולוגיה. 

"נפגשים ברשת" - בואו ונדבר קצת על הלמידה וההוראה הסינכרונית

תשתיות טכנולוגיות סינכרוניות וא-סינכרוניות  מאפשרות לנהל תהליכי למידה והוראה מגוונים בסביבה מקוונת המשוחררת מכבלי המרחב והזמן.
היתרון הגדול של הלמידה מרחוק הוא בהזדמנות לקיים אינטראקציות לימודיות בזמנים גמישים וממקומות פיזיים וגיאוגרפיים מרוחקים זה מזה.

פעילות של למידה סינכרונית מתבצעת ברשת מכל מקום כשהמורה והלומדים נמצאית בו זמנית באותו מרחב לימודי מקוון.
ניתן להבחין בשלושה סוגים מרכזיים של תהליכי הוראה ולמידה סינכרונית:
  1. הוראה פרונטאלית במודל של "שידור מקוון" שבו המורה/מומחה מרצה לקהלי יעד שונים. אקדמיה ברשת היא דוגמה מצויינת למאגר עשיר של הקלטות הרצאות המוקלטות על ידי מומחים בתחומי דעת שונים. המאגר מזמן לתלמידים, מורים והורים חוויית למידה והעשרה בתחומים מגוונים של רוח, חברה, מדעים וטכנולוגיה. 
  2. "שיחה ברשת" שבה מתאפשר לקהל המשתתפים לשגר שאלות למנחה / מרצה בתוך כדי המפגש באמצעות רכיב צ'אט הטבוע בחדר הכיתה. במקרה של שיחה עם קהל משתתפים גדול במיוחד נהוג לבקש מהמשתתפים לשלוח את שאלותיהם מראש והמנחה בוחר את השאלות עליהם יענה בזמן ה"שיחה האינטרנטית". לאחר סיום ה"שיחה" ההקלטה עולה לרשת וזמינה לכולם. להלן דוגמה לשיחה עם מר רוני דיין בנושא היערכות לתכנית ספרים דיגיטליים תשע"ו. ההקלטה ומידע רלוונטי נוסף מפיעים בענן החינוכי. 
  3. מפגש סינכרוני לקבוצת משתתפים קטנה יחסית אשר בה מתקיימת אינטראקציה בין התלמיד למורה, לתוכן הלימודי ובין התלמידים לבין עצמם. חלק מהתשתיות מאפשרות אף חלוקה ל"חדרים" קטנים בנוסף ל"חדר" המרכזי כך שיעילות התהליך אף עולה. 
הסוג השלישי הוא הסוג המרתק ביותר שכן הוא מזמן מספר רב של הזדמנויות ללמידה אחרת המפעילה את הלומדים בתוך כדי תהליך הלמידה בעזרת רשת האינטרנט.  ההפעלה יכולה להתקיים על ידי הנחייה ללומדים לפעול במאגרי מידע ותוכן ברשת האינטרנט (כדוגמת מאגר ההרצאות של TED), למגוון פעילויות בכלים שיתופיים, פעילות במערכות לניהול למידה ועוד.

לא מזמן השתתפתי בקורס מקוון שהובל על ידי רותי סלומון ושרית כהן ובו לקחו חלק אנשי חינוך ובעלי תפקידים (רובם מובילי הטמעת תקשוב במערכת החינוך).  בתהליך ארוך ומרתק שנמשך מספר שבועות דנו יחד במאפיינים של למידה סינכרונית ובדרכים למניעת הפערים הקיימים בין הלומד והמלמד בסוג למידה כזה במטרה לאפשר תהליכי למידה משמעותיים.

להלן קישור לתוצר הקורס - מתווה לניהול מפגש א-סינכרוני מיטבי. המסמך הועלה על ידי רותי לאתר A.nnotate המאפשר הוספת תגובות והתייחסויות על גבי המסמך.

בהמשך לקורס ובתחילת תהליך הלמידה של רכזי התקשוב במרכזי פסג""ה במחוז הצפון את נושא הלמידה הסינכרונית, התקיים מפגש למידה עם רותי. במפגש זה;
  • נעשה חידוד לגבי ההבדלים בין מפגשי למידה פנים אל פנים, מפגשי למידה א-סינכרוניים ומפגשי למידה סינכרוניים
  • מטרות לבחירה במתודה של מפגשים סינכרוניים  בדגש על למידה פעילה ולמידה שיתופית
  • משוחחים על שלל רעיונות וטיפים לניהול מפגש סינכרוני מיטבי תוך שיתוף הלומדים במגוון כלים ועוד
מוזמנים ללמוד עוד על הנושא בקישור להקלטת המפגש הלמידה עם רותי סלומון בנושא בניית והערכת שיעור סינכרוני מיטבי 

יום חמישי, 19 במרץ 2015

מיהו מוביל התקשוב והחדשנות בפיתוח המקצועי?

רכזי התקשוב של מרכזי הפסג"ה ראויים להגדרתם כמנהיגים המובילים את תהליכי השינוי הנדרשים בעידן הדיגיטלי שבו השינוי הופך להיות חלק משגרת חיינו.

הטכנולוגיה המתחדשת בקצב סינגולארי משפיעה עלינו ומשנה את חיינו ללא הרף. אנו נדרשים ללא הרף לחשיבה כיצד עלינו לחנך את ילדנו תוך בחינת ובחירת הכישורים והמיומנויות שעלינו להעניק להם כדי להתמודד עם אתגרי המאה ה- 21.

הפיתוח המקצועי של עובדי ההוראה בכל התחומים חייב לכלול מרכיבים של:

  • למידת היתרונות והחסרונות של הטכנולוגיות החדשות לצורך בחירה מושכלת של טכנולוגיה בעזרתה ניתן להשיג את מטרות הלמידה
  • היכרות עם מאפייני הלומד בעידן הדיגיטלי והשפעתם על תהליכי ההוראה הלמידה וההערכה
  • התנסות בדרכי הוראה חדשות תוך חשיבה רפלקטיבית על השינויים שנוצרים בתהליכי ההוראה והלמידה 
  • התנסות בדרכי הוראה חדשות השמות דגש על לימוד עצמי, חקירה, התנסות בפתרון בעיות, והתמודדות עם מצבים עמומים
  • שינוי מקומו של המורה כמנהיג ומכוון בתהליכי הלמידה ועוד
כל זאת,  בתוך כדי שיח עמיתים מתמיד.

מרכזי פסג"ה הינם גופים מרכזיים המובילים את הפיתוח המקצועי של עובדי ההוראה בארץ במסגרות שונות המתקיימות במרכזי הפסג"ה ובבתי הספר שבאזור ההזנה שלהם.

כאן נכנס מקומו של רכז התקשוב - איש הצוות המקצועי במרכז הפסג"ה המתמחה בהובלת תהליכי השינוי של הוראה ולמידה בשילוב טכנולוגיות (למידה דיגיטלית). דמות זו מומחית לשילוב מיומנויות המאה ה- 21 תוך שימוש בתשתיות טכנולוגיות ובמדיות חברתיות כמנוף לקידום תהליכי הוראה - למידה והערכה.


תפקידו מתמקד בלמידת והובלת חדשנות, ייעוץ והכוונה תוך חיבור בין שלושה מרכיבים עיקריים:

חידוש וחדשנות
  • התעדכנות מתמדת בחידושים בארץ ובעולם
  • בחינת החידושים, הרעיונות והיוזמות ובחירה מושכלת באלו שיוכלו לחולל את השנוי בתוך התאמה למאפייני קהלי היעד ויעדי הפיתוח המקצועי
מקצועיות
  • התמחות בלמידה מקוונת סינכרונית וא-סינכרונית ובניהול למידה בסביבה מקוונת
  • הכרת מגוון כלים טכנולוגיים והתאמתם באופן מושכל לפדגוגיה
  • הכרת מאפייני הלמידה והלומדים בעידן הדיגיטלי והתאמת דרכי הוראה הנותנות מענה לשונות לומדים באמצעות הטכנולוגיה
הכוונה והדרכה
  • כישורי הנחיה והדרכה
  • דוגמה אישית
  • הובלת שינויים בשפה המקצועית, בגישה, בתהליכים אשר מובילים לשינוי בתפיסה
  • מיקוד בשאלות "למה?" ו"מה?" ודרכן בחירת ה - "איך"? (ראה  The Golden Circle)
  • הכוונה לעצמאות הלומדים, מורי המורים, שותפי התפקיד
תהליך ההטמעה - לחשוב בגדול, להתקדם בקטן
  • הנעת אנשים: שותפי תפקיד וקהלי יעד שונים (צוות מקצועי בפסג"ה, מורי מורים, עו"ה, שותפים נוספים לתהליכי השינוי)
  • שימוש  מושכל ב"חכמת ההמונים" ומדיות חברתיות בהובלת תהליכי השינוי וההטמעה
  • ניהול מושכל של מידע וידע

יום שבת, 14 במרץ 2015

טכנולוגיות ולמידה מרחוק בתהליכי פיתוח מקצועי

בבואנו לבחון את האתגרים העומדים בפני מתכנני הפיתוח המקצועי לעובדי הוראה חשוב להתייחס לכך שתהליכים אלו אמורים להוות דוגמה ומופת. עליהם לסייע בידי עובד ההוראה להכין את הלומדים לקראת חיים בעידן שהמאפיינים העיקריים שלו הם השינוי המתמיד, הטכנולוגיות המתחדשות אשר משנות את חיינו, עמימות וחוסר וודאות כיצד יראה העתיד.


לשם כך הוגדרו ע"י אגף א' לפיתוח מקצועי של עובדי הוראה שני היעדים הבאים:
  • עו"ה ידעו להוביל שימוש מושכל באמצעים דיגיטליים ובמתודות הוראה המותאמות למאה ה-21 לתקשורת, לשיתופיות, ללמידה עצמית ועצמאית ברשת ולהובלת קהילות ידע מקצועיות. 
  • עו"ה יקיימו שגרת למידה מרחוק (למידה מקוונת) עם תלמידיהם בשוטף ובחירום.
שילוב טכנולוגיות
  • הכשרת עובדי הוראה לשימוש מושכל בטכנולוגיות ואמצעים דיגיטליים בתהליכי ההוראה והלמידה בכיתה. זאת לאחר בחינת היתרונות ותרומת הטכנולוגיות לתהליכי ההוראה והלמידה, בהתאם למודל ההצטיידות של בית ספרם ועפ"י התפוקות שהוגדרו בתכנית הלאומית לתקשוב. את פרוט התפוקות ומידע עדכני ניתן לראות בענן החינוכי של משרה"ח 
  • הכנת התלמידים להיבחנות ממוחשבת 
  • הכשרת הלומדים עפ"י תפקודי לומד הנדרשים במאה ה- 21 
  • רשויות מקומיות שמות אתגרים אלו לפתחן ומציידות את המורים והתלמידים במגוון אמצעי קצה בתכניות ייחדיות כגון: סיסמה לכל תלמיד, מחשב לכל מורה ועוד. תכניות אלו כוללות גם תהליכי פיתוח מקצועי לעו"ה.
למידה מקוונת (למידה מרחוק)

על היתרונות והאתגרים שבהוראה ולמידה מקוונת דובר רבות. אין ספק כי חשוב שעובדי הוראה יתנסו בתהליכים אלו כלומדים על מנת שידעו להתנהל במודלים שונים של למידה מקוונת אל מול תלמידיהם.

מגמות בארץ ובעולם מצביעות על עלייה בהיצע של קורסים מקוונים אשר נגישים לכל אחד ומאפשרים התפתחות אישית בלמידה מרחוק.
מגמה זו ניכרת גם בעלייה בהיצע הקורסים המקוונים המתקימים במרכזי פסג"ה ובשילוב מפגשים יחידים של למידה מקוונת כמעט בכל תהליך פיתוח מקצועי
מערכת ניהול הלמידה moodle נבחרה על ידי משרה"ח כתשתית טכנולוגית המאפשרת למידה מקוונת בכל תהליכי הפיתוח המקצועי.

הכיתה השקופה - כלי דיאלוגי לתכנון, הבנייה והערכה של מפגשים א-סינכרוניים בלמידה מקונת


הכיתה השקופה - כלי תכנון, הבנייה והערכה של מפגשי למידה מרחוק א-סינכרוניים הינו כלי שנבנה לאורך זמן כמענה לצורך השעה במרכזי פסג"ה.



הלמידה המקוונת על יתרונותיה הגדולים ומגוון ההזדמנויות שבה, הולכת צוברת תאוצה בתהליכי פיתוח מקצועי.
הכמות הגדלה והולכת של מפגשי למידה מקוונים לצד מגוון רחב של פרשנויות לתהליכים אלו חידדו את הצורך ביצירת כלי שיהווה בסיס לדיאלוג בין מנחים - לומדים ומתכנני תהליכי פיתוח מקצועי.

הכלי נבנה בתוך תהליך ארוך שכלל קריאת מאמרים, סדנאות שיח בהם לקחו חלק מנחים, אנשי אקדמיה, בעלי תפקידים במרכזי פסג"ה ועוד. ככל שהשיח סביב מרכיבי הכלי הלך העמיק כך חודד הצורך בהפיכתו לכלי יישומי בידי כל העוסקים בדבר והתקבלה ההחלטה להפוך אותו לכלי אינטרנטי שיהיה נגיש לכל המתעניין.



לכלי חמישה מרכיבים כאשר המרכיב של "תפקיד המנחה" מלווה את כל שאר המרכיבים. כל מרכיב מכיל בתוכו מספר תבחינים. בכל תבחין שאלות מנחות ושלוש רמות ביצוע.
להלן פרוט של המרכיבים והתבחינים:
  • עקרונות פדגוגיים ותפקודי לומד
    • תכנים ומטרות פדגוגיות
    • התבססות על ידע קודם
    •  למידה התנסותית ויישומית - מן השדה אל השדה
    • גיוון אמצעי הוראה ולמידה ושימוש במגוון מתודות
    • ערך מוסף לשימוש בטכנולוגיה
    • בחירה
  • עקרונות ניהוליים ולוגיסטיים
    • מקום המפגש ברצף הלמידה
    • משך המפגש (תכנון זמן והרכב ההתנסויות)
    • ארגון סביבת הלמידה, ממשק המשתמש והתשתיות הטכנולוגיות
  • למידה שיתופית, עצמית ועצמאית
    • רמות השיתופיות
    • למידה עצמית ועצמאית
  • רפלקציה, משוב והערכה 
    • תהליכים רפלקטיביים
    • הערכת תהליך ותוצר
    • למידת והערכת עמיתים
    • משוב ולמידה בינאישית
  • תפקיד מנחה
    • תקשורת מנחה לומדים ויצירת למידה חוויתית
    • מודעות והתחשבות בצרכי הלומד
    • הבנייה פעילה של הידע
טיוטת הכלי הועלתה לאתר A.nnotate  לצורך עיון והערות המשתמשים.
הנכם מוזמנים להיכס לקישור, לעיין במסמך, להוסיף התייחסויות, הערות, תיקונים והצעות לשיפור. 
לאחר תקופה בה המסמך יהיה זמין להערות, אנו נהפוך אותו לכלי אינטרנטי יישומי.