יום רביעי, 10 בדצמבר 2014

מערכת ניהול הלמידה - עדכון דצמבר

מטה האגף שם לו למטרה לקדם תהליכי פיתוח מקצועי משמעותיים בסביבות עתירות טכנולוגיה. אחד האמצעים לכך הוא המעבר לשימוש במערכת ניהול הלמידה moodle המהווה פלטפורמה ללמידה משמעותית בתהליכי פיתוח מקצועי. השימוש במערכת מאפשר ומעודד תהליכי למידה מתמשכים, שיתופיים, ורפלקטיביים. ניתן לקרוא עוד על הפוטנציאל של מערכת ניהול הלמידה כאן

מטרת הודעה זו, היא לחשוף בפניכם את המהלכים שנעשו לקידום תהליך ההטמעה בקרב כל קהלי היעד.

אנו מודעים לכך שהשנה, עקב החיבור למערכת המשתמשים של המשרד המחייבת הזדהות בענן החינוכי, קיים קושי של מורי מורים ולומדים להתחבר למערכת שכן עו"ה רבים אינם מכירים את פרטי ההזדהות שלהם וכך גם רוב המנחים בקורסים. עם זאת, מהלך זה חשוב, ימנע תקלות רבות בעתיד ויאפשר מתן שירות טוב יותר לעובדי ההוראה.

כדי להגיע כמה שיותר מהר למצב בו נוכל לעסוק במהות ולא רק במעטפת, להקל על הקשיים ולזרז את התהליך, הצלחנו לגייס גורמים שונים במשרד לעזרה וכן יזמנו מספר פעולות.

ברצוננו לעדכן אתכם בתהליכים ופעולות אלו:

הוקם מערך תמיכה במרכזי הפסג"ה הכולל: 
  • מובילה ארצית – סיגלית ורדי
  • מובילות מחוזיות: נירית ברנר במחוז צפון, אריאלה לונברג במחוז חיפה, שירלי סגל טירקאלטאוב במחוז ת"א, מיכל קלעג'י במחוזות מנח"י וירושלים, עדה קלימי העומדת בראש ועדת היגוי במחוז דרום. 
  • מנהלות מערכת ניהול הלמידה עדנה טוויל ותמר שוורץ 
  • סיוע מצוות מטח. 
להלן קישור לקובץ ובו הסבר על הגדרות התפקידים ופרוט – למי פונים ועל מה.
  • נבנה מערך הדרכה להטמעת המערכת לקהלי יעד שונים עפ"י תכנית אישית שנבנתה לכל מרכז פסג"ה. המערך כולל: סביבות עזר ללומדים ולמנחים ובהם מגוון סרטונים וקבצי הדרכה, תבניות קורסים לשכפול המאפשרות שיח פדגוגי משמעותי, הדרכות סינכרוניות להדגמת שימוש מיטבי במערכת ניהול הלמידה, הדרכות פרטניות המותאמת לקהלי יעד שונים בכל מרכז פסג"ה על ידי צוות המובילות המחוזיות, מנהלות המערכת וצוות ההטמעה של מטח.
  • בדקנו ווידאנו שעובדי ההוראה בפועל (כולל עובדי בעלויות) רשומים במערכות המשרד ויכולים לקבל את פרטי ההזדהות שלהם דרך מזכירויות בתי הספר (במערכת ניהול סיסמאות) ובעזרת מוקד התמיכה הטלפוני.
  • פעלנו לכך שגם למרכזי פסג"ה תינתן האפשרות לשימוש במערכת ניהול הסיסמאות לצורך תמיכה בעו"ה. החל מיום רביעי 11.12.14, מנהלי פסג"ה וסגניהם רשאים להשתמש במערכת ניהול הסיסמאות של המשרד כמו מנהלי בתי הספר. בהמשך יינתנו הרשאות גם לאנשי קשר נוספים.
  • להלן קישור להדרכות על הכניסה למערכת ניהול הסיסמאות והשימוש בה. במידת הצורך, נתאם גם מערך הדרכות לשימוש במערכת על ידי צוות המנב"ס וניידע אתכם לגבי האפשרויות השונות.
  • ***שימו לב, במידה ופרטי הקשר שלכם אינם מעודכנים במערכות המשרד, לא תקבלו את המסרון עם קוד הכניסה למערכת ניהול הסיסמאות. אנא בדקו את תקינות הפרטים ובמידת הצורך עדכנו ב"פורטל עובדי ההוראה" אליו ניתן להגיע גם מאתר או"ח.
  • הבאנו לידיעת הגורמים הרלוונטיים כי בבתי ספר רבים לא מכירים את האפשרויות של מערכת ניהול הסיסמאות. הובטח לנו כי מינהלת המנב"ס תיזום פנייה ומתן הדרכה על השימוש במערכת לבעלי התפקידים המורשים בבתי הספר כדי שיוכלו לסייע בידי עובדי ההוראה. 
  • העברנו לכל הגורמים הרלוונטיים (מינהל תקשוב, מינהל מערכות מידע, הממונים על מערך המוקדנים) תיאור נרחב של התקלות והקשיים בכניסה למערכת וכן וסדרת "תסריטים" הכוללים צילומי מסכים של התקלות עליהן אתם מדווחים ודרך הטיפול בהם. הנכם מוזמנים להפנות אלינו דוגמאות לקשיים ושאלות נפוצות (כולל צילומי מסך של התקלות) על מנת שנוכל להפנות תסריטים נוספים למוקד התמיכה. 
  • יצרנו ערוץ מיוחד המאפשר הוספת משתמשים שאינם רשומים למערכות המשרד  (המנחים בקורסים) כדי שיוכלו להשתמש במערכת ניהול הלמידה. 
  • תמר ועדנה, מנהלות המערכת עומדות בקשר עם מרכזי הפסג"ה ונותנות מענה לסוגית חיבור המשתמשים לפי הפרוט בקובץ המקושר. בדרך זו אנו מקווים כי נושא הכניסה למערכת של כל המנחים ייפתר בימים הקרובים. 
מאחלים למידה פורייה מקרוב ומרחוק והגשמת כל היעדים שהגדרתם השנה בתחומים של שילוב טכנולוגיות בתהליכי פיתוח מקצועי ושימוש בסביבות הלמידה המקוונות.

עדכונים בנושא מערכת ניהול הלמידה במרכזי פסג"ה
שלום לכולם,
מטה האגף שם לו למטרה לקדם תהליכי פיתוח מקצועי משמעותיים בסביבות עתירות טכנולוגיה. אחד האמצעים לכך הוא המעבר לשימוש במערכת ניהול הלמידה moodle המהווה פלטפורמה ללמידה משמעותית בתהליכי פיתוח מקצועי. השימוש במערכת מאפשר ומעודד תהליכי למידה מתמשכים, שיתופיים, ורפלקטיביים (ראו עוד על הפוטנציאל של המערכת בנספח1):
מטרת מכתב זה, היא לחשוף בפניכם את המהלכים שנעשו לקידום תהליך ההטמעה בקרב כל קהלי היעד.
אנו מודעים לכך שהשנה, עקב החיבור למערכת המשתמשים של המשרד המחייבת הזדהות בענן החינוכי, קיים קושי של מורי מורים ולומדים להתחבר למערכת שכן עו"ה רבים אינם מכירים את פרטי ההזדהות שלהם וכך גם רוב המנחים בקורסים. עם זאת, מהלך זה חשוב וימנע תקלות רבות בעתיד.
כדי להגיע כמה שיותר מהר למצב בו נוכל לעסוק במהות ולא רק במעטפת, להקל על הקשיים ולזרז את התהליך, הצלחנו לגייס גורמים שונים במשרד לעזרה וכן יזמנו מספר פעולות.
ברצוננו לעדכן אתכם בתהליכים ופעולות אלו:
1.      הוקם מערך תמיכה במרכזי הפסג"ה הכולל:
·         מובילה ארצית – סיגלית ורדי
·         מובילות מחוזיות: נירית ברנר במחוז צפון, אריאלה לונברג במחוז חיפה, שירלי סגל טרקיאלטאוב במחוז ת"א, מיכל קלעג'י במחוזות מנח"י וירושלים, עדה קלימי העומדת בראש ועדת היגוי במחוז דרום.
·         מנהלות מערכת ניהול הלמידה עדנה טוויל ותמר שוורץ
·         סיוע מצוות מטח.
·         להלן קישור לקובץ ובו הסבר על הגדרות התפקידים ופרוט – למי פונים ועל מה.

2.      נבנה מערך הדרכה להטמעת המערכת לקהלי יעד שונים עפ"י תכנית אישית שנבנתה לכל מרכז פסג"ה. המערך כולל: סביבות עזר ללומדים ולמנחים ובהם מגוון סרטונים וקבצי הדרכה, תבניות קורסים לשכפול המאפשרות שיח פדגוגי משמעותי,  הדרכות סינכרוניות להדגמת שימוש מיטבי במערכת ניהול הלמידה, הדרכות פרטניות  המותאמת לקהלי יעד שונים בכל מרכז פסג"ה על ידי צוות המובילות המחוזיות, מנהלות המערכת וצוות ההטמעה של מטח.

3.      בדקנו ווידאנו שעובדי ההוראה בפועל (כולל עובדי בעלויות) רשומים במערכות המשרד ויכולים לקבל את פרטי ההזדהות שלהם דרך מזכירויות בתי הספר (במערכת ניהול סיסמאות) ובעזרת מוקד התמיכה הטלפוני.

4.      פעלנו לכך שגם למרכזי פסג"ה תינתן האפשרות להתחבר למערכת ניהול הסיסמאות ולתמוך בנושא  פרטי ההזדהות.  החל מיום רביעי 11.12.14, מנהלי פסג"ה וסגניהם רשאים להשתמש במערכת איפוס הסיסמאות של המשרד  כמו מנהלי בתי הספר. בהמשך יינתנו הרשאות גם למזכירות במרכזי פסג"ה ומספר אנשי קשר נוספים. 


5.      להלן קישור להדרכות על הכניסה למערכת והשימוש בה. במידת הצורך, נתאם גם מערך הדרכות לשימוש במערכת על ידי צוות המנב"ס וניידע אתכם לגבי האפשרויות השונות.
קישור לאתר ההדרכה ובו מדריכים כתובים למשתמש על אופן הכניסה למערכת ניהול סיסמאות באמצעות הזדהות חזקה ומדריך למשתמש לתפעול מערכת ניהול הסיסמאות : http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Applications/mkd/NihulSismaot/mavo.htm
קישור למערכת ניהול הסיסמאות: http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Applications/mkd/homepage.htm

***במידה ופרטי הקשר שלכם אינם מעודכנים במערכות המשרד, לא תקבלו את המסרון עם קוד הכניסה למערכת ניהול הסיסמאות. אנא בדקו את תקינות הפרטים ובמידת הצורך עדכנו  ב"פורטל עובדי ההוראה" אליו ניתן להגיע גם מאתר או"ח.

6.      הבאנו לידיעת הגורמים הרלוונטיים כי בבתי ספר רבים לא מכירים את האפשרויות של מערכת ניהול הסיסמאות. הובטח לנו כי מינהלת המנב"ס תיזום פנייה ומתן הדרכה על השימוש במערכת לבעלי התפקידים המורשים בבתי הספר כדי שיוכלו לסייע בידי עובדי ההוראה.

7.      העברנו לכל הגורמים הרלוונטיים (מינהל תקשוב, הממונים על מערך המוקדנים) תיאור נרחב של התקלות  והקשיים בכניסה למערכת וכן וסדרת  "תסריטים" הכוללים צילומי מסכים של התקלות עליהן אתם מדווחים ודרך הטיפול בהם. הנכם מוזמנים להפנות אלינו דוגמאות לקשיים ושאלות נפוצות על מנת שנוכל להפנות תסריטים נוספים למוקד התמיכה.

8.      כדי לסייע בידי המנחים בקורסים בקבלת פרטי ההזדהות במערכת פנינו אל כל מרכזי הפסג"ה בבקשה לשלוח קובץ מסודר הכולל את פרטי המנחים בקורסים השנה (תעודת זהות, טלפון נייד וכתובת דוא"ל). את הקובץ יש לשלוח לדוא"ל: pisgamoodle@gmail.com
תמר ועדנה, מנהלות המערכת תבדוקנה מי מהם כבר נמצא במערכת ומי לא ותהיינה בקשר עם מרכזי הפסג"ה להמשך הטיפול לפי הפרוט בקובץ המקושר (או נספח 2). בדרך זו אנו מקווים כי נושא הכניסה למערכת של כל המנחים ייפתר בימים הקרובים.
מאחלים למידה פורייה מקרוב ומרחוק והגשמת כל היעדים שהגדרתם השנה בתחומים של שילוב טכנולוגיות בתהליכי פיתוח מקצועי ושימוש בסביבות תומכות תהליכי למידה.

בברכה
מוטי רוזנר, לילי רוסו, סיגלית ורדי

נספח 1 - הפוטנציאל הפדגוגי של המערכת לניהול הלמידה
          מגוון דרכים לתקשורת בין משתתפי הקורס ובינם לבין המנחים, במהלך מפגשי הלמידה וביניהם
          למידה מכל מקום ובכל זמן באמצעות התכנים בסביבות הלמידה
          יישום עקרונות של למידה שיתופית ולמידת עמיתים
          ניהול אתר מיטבי וקיום תהליכים של למידה מרחוק: סינכרונית וא-סינכרונית
          שילוב תוכן דיגיטלי וכלים פתוחים ברשת בתהליכי הוראה, למידה וההערכה באמצעות סביבות הלמידה
          ניהול למידה מבוססת נתונים (LMS) כבסיס לקידום הוראה דיפרנציאלית
          תיעוד רפלקטיבי מתמשך ומגוון של תהליכי למידה שונים
          ניהול תלקיט דיגיטלי המתעד את יישום הלמידה וניתוח התובנות במעגלים שונים לאורך התהליך
          מיומנויות טיפול במידע בתחומי הדעת השונים
          כל זאת תוך שמירה על אתיקה במרחב המקוון




שיוך מנחים למערכת ניהול הלמידה של מרכזי פסג"ה
להלן הנחיות להמשך טיפול - בקובץ המנחים/ מרצים / מובילים…. במרכזי פסג"ה שנשלח אליכם..  

שלב א' – הסבר לטאטוס הרשומים בקובץ

א.   משתמש מעודכן – המנחה נמצא במערכת
ב.   משתמש לא מעודכן מאחת הסיבות הבאות:
ב.1. לא ביצע התחברות ראשונית למערכת ('אקטיבציה')
ב.2. פרטים לא מעודכנים / מ"ז לא תקין.
ב.3. מנחה נבדק מול מערכות המשרד ואינו מופיע בהן
פרוט של מקרים מיוחדים של סעיף זה.
  • הועלה למערכת - המנחה נרשם בטופס הרישום והועלה למערכת, אך עדיין לא ביצע התחברות ראשונית למערכת ('אקטיבציה')  
  • בעובדי הוראה עם כל הפרטים – עליו לבצע התחברות ראשונית למערכת ('אקטיבציה').
  • נרשם בטופס – המנחה רשום בטופס ויועלה בימים הקרובים למערכת המשרדית – נודיע לו ישירות על הרישום.
  • במערכת יש פרטים לא מעודכנים – המנחה נמצא במערכות של המשרד אך אחד או יותר מפרטיו לא מעודכנים
שלב ב' – המשך טיפול באלו שמופיעים בסטטוס 'משתמש לא מעודכן' לפי הסדר בתרשים הבא:


https://docs.google.com/drawings/d/sclNMZ-zJRoTMCFLMQh70FQ/image?w=679&h=551&rev=1160&ac=1

יום שישי, 5 בדצמבר 2014

מדריך מרכז לתקשוב ופדגוגיה עדכנית במרכזי פסג"ה

תחום העיסוק: הובלת תחום תקשוב ולמידה מקוונת במרכז הפסג"ה

תיאור התפקיד:
מדריך קהלי יעד שונים במרכז הפסג"ה לתהליכי למידה דיגיטלית ולשילוב מיומנויות המאה ה- 21 בתהליכי פיתוח מקצועי תוך שימוש בתשתיות טכנולוגיות ובמדיות חברתיות כמנוף לקידום תהליכי הוראה-למידה-הערכה. כל זאת, בהתאם למדיניות הפיתוח המקצועי ובהלימה לתפוקות של התכנית הלאומית לתקשוב.
מוביל פדגוגי –דידקטי המסייע בהיבטים פדגוגיים, ארגוניים וניהוליים להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21 בתהליכי הפיתוח המקצועי של אוכלוסיות היעד. מחדש ומטמיע מתודולוגיות חדישות לקידום תהליכי למידה משמעותיים  במסגרות פיתוח מקצועי.

ממשקים: מנהל הפסג"ה, בעלי תפקידים במרכז פסג"ה, מורי מורים, הפיקוח על הפיתוח המקצועי, מפקחי תקשוב ומדריכי אשכול בתכנית הלאומית לתקשוב, מדריכי ומפקחי תחומי הדעת, בעלי תפקידים ברשות, מוביל תחום חדשנות ופדגוגיה עדכנית במחוז

תיאור המשימות/מטלות העיקריות
  • הנחיית מורי מורים ועו"ה לקיום תהליכי פיתוח מקצועי המקדמים למידה משמעותית בשילוב טכנולוגיות מידע ותקשורת הכוללת:
    • הדרכה בתכנון והובלה של מפגשים איכותיים בלמידה מקוונת סינכרונית וא-סינכרונית במסגרות לפיתוח מקצועי 
    • הכרה, התאמה והטמעה של תפוקות[1] התכנית הלאומית להתאמת מערכת החינוך למאה ה- 21 בתהליכי פיתוח מקצועי במרכז הפסג"ה
  • הדרכת מורי מורים לניהול סביבות למידה מקוונות המקדמות למידה משמעותית בתהליכי פיתוח מקצועי. סביבות הלמידה יזמנו ויציגו שימוש מושכל ברכיבים טכנולוגיים לקידום המטרות הפדגוגיות ותהליכי הלמידה.
  • הדרכה לעו"ה בשימוש מושכל בסביבות מקוונות התומכות בתהליכי למידה במסגרות פיתוח מקצועי.
  • הנחייה והכשרה של בעלי תפקידים במרכז הפסג"ה
    • לשימוש מושכל בכלים טכנולוגיים מתקדמים.
    • להיכרות מעמיקה עם מיומנויות המאה ה- 21 וכישורי הלומד בעידן הדיגיטלי
    • להבנה מעמיקה של השפעת היבטים אלו על מסגרות הפיתוח המקצועי הנובעים מכך
    • לידיעה כיצד ניתן לבחור בצורה מושכלת תשתיות טכנולוגיות שתשרתנה את מטרות ההוראה והלמידה לאור הנושאים שפורט לעיל.
    • לתיעוד וניהול ידע אדמיניסטרטיבי ופדגוגי במרכז פסג"ה 
    • לתמיכה במורי המורים ובעו"ה לניהול סביבות למידה מקוונות במערכות לניהול הלמידה ושילוב מושכל של טכנולוגיות לקידום מטרות הלמידה
  • שותפות בניהול וארגון אתר / מרחב דיגיטלי של מרכז הפסג"ה הנותן מענה לכל קהלי היעד בעזרת הצוותים הפדגוגיים והצוותים הניהוליים בפסג"ה.
  • למידה והטמעת מתודולוגיות חדישות המקדמות תהליכי למידה מגוונים במסגרות פיתוח מקצועי.
  • שותפות בניהול הידע הארגוני והפדגוגי של מרכזי הפסג"ה תוך שימוש בכלים טכנולוגיים עדכניים. 
  • שותפות בצוות מרכז הפסג"ה ובתהליכים הפדגוגיים והארגוניים המתקיימים בפסג"ה. 
  • שותפות בהובלת יוזמות חיצוניות / פרויקטים עירוניים בתחום התקשוב (כגון: שותפות בצוותי היגוי, ליווי תהליכי פיתוח מקצועי בשילוב תקשוב בבתי הספר, בניית אתר עירוני וכד'). 
  • הדרכה אינטנסיבית בקורסים מתחום התקשוב: מבניית התכנית ועד ליישומה תוך הפקת לקחים מהערכתה
דרישות התפקיד 
  1. עובד הוראה בעל תואר אקדמי שני מוכר על ידי משרד החינוך. עדיפות לתחומים: תכניות לימודים, לימודי מידע ותקשורת, טכנולוגיות למידה. 
  2. בעל ידע דידקטי ומומחיות בתהליכי הוראה למידה בסביבה עתירת טכנולוגיה. 
  3. בעל ותק של לפחות 5 שנות הוראה. 
  4. בעל ניסיון מוכח בהוראה בסביבה עתירת טכנולוגיה של שנה לפחות. עדיפות למדריכי מורים/ בעלי תפקידים בהכשרת מורים ולמורים בעלי ניסיון כרכזי תקשוב בית ספריים או נסיון בפיתוח מקצועי. 
  5. עבר הכשרות בתחום כישורי הדרכה (כגון: מורים יזמים, מורים מובילי חדשנות וכד') 
  6. בקיאות במדיניות המשרד ומסמכים רלוונטיים להוראה- למידה בסביבה מתוקשבת בבתי ספר כגון: מסמך מדיניות תקשוב במרכזי פסג"ה, נוהל 11 ללמידה מרחוק, מסמכי מדיניות פיתוח מקצועי, התכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21, מטרות הוראה של החינוך היסודי. 
  7. המלצת מנהל / מפקח / מדריך מחוזי לתקשוב במרכזי פסג"ה
[1] הוראה, למידה, הערכה (הל"ה), ניהול פדגוגי , פורטל בית ספרי (פורטל פסג"ה), שיתוף ותקשורת (למידה שיתופית), מיומנויות אוריינות מחשב ומידע, גלישה ברשת. עוד על התפוקות בקישור