יום ראשון, 22 ביוני 2014

הרהורים על תוצר למידה - מתווה לשיעור סינכרוני

בימים אלו אני משתתפת בקורס המתקיים בלמידה מקוונת מרחוק. בקורס משתפים מובילי תקשוב במערכת החינוך והוא עוסק בסוגיות של תהליכי הוראה ולמידה סינכרונית. קהילת הלמידה של הקורס מנסה להבנות מסמך עקרונות לניהול מפגש סינכרוני מיטבי. להלן קישור לטיוטת המסמך.

תהליך הלמידה בקורס כלל קריאת מאמרים, צפייה בסרטונים ורכישת ידע תיאורטי לצד חשיבה משותפת על האתגרים בהוראה ולמידה סינכרונית, התנסות מעשית של חברי הקורס בהנחיית מפגשי למידה סינכרוניים ועוד.
רגע לפני שאנחנו עומדים בפני פרסום מסמך העקרונות כתבתי בקבוצת הפייסבוק שמלווה את תהליך הלמידה בקורס את הדברים הבאים:

חברים יקרים,
הלילה האזנתי להקלטת המפגש הסינכרוני האחרון בקורס ולשיח על המשובים שנתנו חברי הקבוצה לאלו מביננו שהעלו הקלטות של מפגשים שהנחו לאתר הקורס.  עשיתי רפלקציה עם עצמי בעקבות הדברים שרותי אמרה על כך ש"יותר קל לנו לתת משוב מאשר ללמד בעצמנו" וניסיתי לבדוק מדוע אני לא העליתי שיעור לאתר.

הסיבה שלי היא שמכל המפגשים הסינכרוניים שהעברתי לאחרונה, אין לי שיעור מוקלט שנשמר (אם בגלל שנערכו בכלים חינמיים (כמו סקייפ, הנאגאוט) בהם ההקלטות אינן נשמרות ואם בגלל שההקלטות נשמרות בחלק מהמערכות הסינכרונית רק 180 יום וחלקן אבדו).

ניסיתי לחשוב על מה אכין שיעור ומה אלמד, ופתאום הבנתי דבר חשוב שעלינו לתת עליו דעתנו לפני שאנחנו מסיימים את עריכת המסמך.

חשוב להבחין בין שני "מודלים" מרכזיים:
הראשון, מדריך מצולם (שבו אנחנו מקליטים עצמנו מלמדים ללא קהל "חי"). שיעור כזה יכול לכלול גם פעילות אינטראקטיבית בכלים טכנולוגיים שאותה אנחנו מכינים ושולחים לתלמידים לפני או אחרי מפגש,  הכנת משחק אינטראקטיבי שישולב במפגש עצמו, או אפילו פעילות ב- edu.tube שיכולה לעורר שיח בזמן שיעור או לאחריו.

והשני, שיעור סינכרוני בזמן אמת  שבו נכנסים גורמים נוספים שלא תוכננו מראש כמו: קשיים טכנולוגיים, תקשורת בזמן אמת עם אנשים והיבטים שונים של מפגש on line עם קהלי היעד.

ישנם עקרונות שהעלינו במסמך המשותף שנכונים גם לשיעור מצולם וגם להכנת מדריך מצולם ויש דברים שנכונים רק לשיעור המתקיים בזמן אמת.

מציעה שבפתיח למסמך העקרונות שלנו נחדד הבנה זו. אולי נוסיף מספר הנחות יסוד במבוא ואולי במסגרת המארגנים הגראפיים שנוסיף למסמך נביא לידי ביטוי שיקולים אלו. (בצבעוניות שלו? בהוספת צלמיות?)

חשוב שנחדד את האבחנה בין עקרונות שמתאימים לשני המודלים (מדריך מצולם או שיעור) ובין אלו שייחודיים רק לשיעור סינכרוני.

ועוד הערה /הצעה, כדאי שנחשוב כיצד המתווה הזה יוכל להפוך למסמך אינטראקטיבי שבו ניתן יהיה להגיב לדברים, להעלות דוגמאות ורעיונות נוספים, להתייחס....
או שאולי זה יהיה הפתיח של הקבוצה הבאה שתלמד את הקורס ותמשיך להבנות את הידע בנושא חשוב זה על מנת שנוכל להוביל תהליכי הטמעה איכותיים.